söndag 7 augusti 2011

Chiclit by men - for men.

Har just läst ut hajpade "En dag" av Dave Nicholls. Och den Är faktiskt precis så bra som alla säger. Fast får en kärlekshistoria verkligen sluta så? Ska inte vara spoiler, men Verkligen? Blev så överrumplad att jag inte ens blev ledsen. Kan inte låta bli att jämföra lite med den andra chiclitboken jag läste i våras när jag var gravid, "Konsten att tala med en änkling" av Jonathan Tropper.

För det första tycker jag att det är skoj att vårens mest hypade chiclit är skriven av två män, för det andra tycker jag att det är lite roligt att de är så sjukt olika. (Även om killar som gillat Nicholls kanske vänder sig mot rubriceringen..) Den ena fungerar och den andra fungerar inte. Lite hårddraget så handlar båda historierna till stor del om vilsna försupna unga män, skillnaden är att Nicholls karaktär är trovärdig där Troppers inte är det. Troppers änkling är klädsamt alkoholiserad och sammetsögd och föremål för alla hemmafruars heta längtan - Dexter i Nicholls bok är spritfet odräglig och ett socialt minfält. Däri ligger hela Troppers problem, det stämmer liksom inte, det är alltför svårt att sympatisera med hans charmiga huvudpersons tjusiga lidande. Livet är inte snyggt. Jag tänker att det beror på att Tropper själv identifierar sig med sin huvudperson, och att det är därför han är så manligt lyckad.. men det är ju bara jag.

5 kommentarer:

  1. Jamen, ska man LÄSA den då? I min sedvanliga cyniskhet känner jag att de böckerna som folk går helt bananas över - speciellt chiclit - oftast mest brukar göra mig väldigt, väldigt trött. Bara titeln får mig att dra öronen åt lite. Jag menar - "En dag"? "Konsten att tala med en änkling"? Eat, pray, love ? - REALLY?!?!
    / J.

    SvaraRadera
  2. För övrigt; sen när måste man skaffa ett eget konto om man vill kommentera här??? (dvs utan att behöva få det trötta epitetet anonym) Så var det väl inte innan? Jag måste väl inte själv vara bloggare för att få TYCKA saker? Absurdum. Bäst att jag återgår till mitt innan jag blir tokig på riktigt. Gla tisdag! Pux

    SvaraRadera
  3. Hej söt :) Jo du ska läsa den. Fastän den heter lite fånigt. Änklingboken kan du hoppa över, men Nicholls är fin. Fastän den har en trött titel. Jag vet faktiskt inte vad originalet heter, det kan ju vara de svenska förlagen som är lite fåniga också, sådant har ju hänt. Fast Eat pray love är ju sottig både på engelska och på svenska..

    SvaraRadera
  4. Ledsen för anonymgrejen.. ska se om det går att ordna.

    SvaraRadera
  5. Det är lugnt. Tycker bara det var så roligt med tanke på kommenteringsdebatten som rasar just nu. Nåja. Får väl ta och läsa boken då. Kanske blir som en lite present till mig själv när jag är klar med det här. Den heter One Day på engelska vad jag vet, så nä. Det är nog helt och hållet författarens eget fel. Men jag är inte sån, jag är beredd att ge den "En Chans".

    SvaraRadera