måndag 7 juni 2010

Några ord

om en stulen titel.. Den sköna formuleringen "Resa med lätt bagage" har jag lånat av min favoritförfattare. Det slog mig när samtidigt som titeln dök upp att jag faktiskt har en absolut favorit, fastän jag alltid slingrar mig fegt när jag får frågan. Som bibliotekarie får man frågan om ens favoritförfattare. Ofta. Och då tittar jag alltid ut genom fönstret och säger svävande att det finns så många.. det går ju inte att svara på.

Men egentligen tycker jag allra mest om Tove Jansson. Alla kategorier. Hon var ett geni. Ingen har ett mer självklart språk, intressantare karaktärer eller vackrare syn på världen. Vad många inte vet är att hon skrev ett antal fantastiska romaner för vuxna barn, som tyvärr drunknat i den japanska floden av urtvättade glosögda mumintroll. Har du läst din Tove Jansson? Gör det. Du kommer inte att bli besviken.

(Fast jag kanske blir stämd. Jag bara lånar lite. Ett tag.)

Idag åkte alla våra saker till Indien. Det börjar sjunka in nu. Femton minuter efter att lådorna gett sig av får jag syn på de första kvarglömda. I trappen ligger mina arabiskaböcker kvar och jag plockar upp dem och tittar lamt på dem en stund. Jag har en månad på mig att hitta nya saker som skulle ha legat i lådorna.

Det gör inget. Jag har byggt in Spotify i min dator och hittat Emil Jensen. Nu kan Emil följa med till Indien och jag kan sjunga med på fulskånska i mitt kök som vanligt. Hurra!

Jag glömde nästan säga att "Resa med lätt bagage" är Tove Janssons kanske bästa novellsamling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar