torsdag 16 september 2010

Den globala familjen

som lillasyster noterade igar ar vi nu fem familjemedlemmar i fem olika lander. Sex om man raknar med B som ar i Jordanien. Fattar inte hur vi lyckats. Saknar alla, men har kakor i byraladan pa jobbet. Det far man ha om man ar sjalv i fjarran land pa sin folsedag. Nu blev det ju en fin folsedag anda, fantastiska Maura stallde till med svensk folsedagsmiddag (Janssons frestelse med makrill och blabarsbullar? Anyone? Faktiskt godare an det later. ;) ) och deras hund Iddly kom och gav mig ett nerdragglat ben. Den ultimata vanskapsbetygelsen!

Tillbringat tva dagar med att satta forvirrade medelbetyg pa elever som jag haft i tre veckor. Kampar med knostiga bokstavsbetyg i procentsatser och idiotiska datasystem att fylla i. Upptacker dessutom att jag skrivit dumma upprepningsfel i ppt:en samtidigt som jag star och undervisar och att jag sager annu konstigare saker eftersom min akademiska engelska slutar fungera kl 3 pa eftermiddagen. Det ar da Askungen borde ga hem istallet for att sta och svamla obegripligheter at allt mer skeptiska studenter. Det ar svart att vara larare.

Kan iaf gladjas at mote med varldens mest ambitiosa bokcirkel Kodai booklovers ikvall. Massa god mat och hogtravande diskussioner. Nu laser vi Adigas The white tiger, helt ryslig bok om ondskefull mordisk entreprenor. Jag gillar den. Men har inte last ut den. Betyg"+%@$* sabbade hela veckoplaneringen. Bestammer mig for ensamlunch pa cafe m boken.

2 kommentarer:

  1. Ja, visst blev det sjukt när man tänkte på det! Insåg det efter att ha suttit och försökt skypa med dig i Indien, Basem i Amman, Fredrik i London och därefter ringt upp pappa på Irland. Kändes mer som att man satt i någon absurd film och gjorde affärer än att man bara försökte gratta någon på födelsedagen.Tokigt det där.

    Apropå boken så får du tala om sen hur du gillade den. Läste också den i höstas (tror jagd et var) och blev helt uppslukad. Gillade den verkligen trots att den var så hemsk och ondskefull. Lyxigt att ni har en bokcirkel. Annars kan du säkert haka på min kompis - hon har startat ett projekt där hon ska läsa 100 böcker på 100 veckor. Böcker som folk har rekommenderat som sina favoriter-och-du-kan-inte-INTE-ha-läst-den-här-boken. Typ. Faktiskt en kul idé. Ett par av mina tips kom med på listan och det är en drös massa andra bra böcker med. (många som man dock redan läst). Du borde kolla in den!

    http://100bocker100veckor.blogspot.com/

    Det är lite Julia and Julia över hela grejen. Laga mat, eller läsa bok. Men jag gillar det. Har dock inte hängt med så jättebra, men började på Hundra år av ensmahet igår, så jag kanske ska börja... Hm. Nuff said. Kolla in det iaf. Du som tycker om böcker och så.

    SvaraRadera
  2. Jo det är verkligen en finfin bokcirkel! Ett stort gäng fantastiska damer med massor med intressanta tankar i sina huvuden. Fast jag inte hann läsa ut Adiga, så vart det jätteintressant att höra vad indier tycker om den boken, den är ju otroligt samhällskritisk och cynisk - tänkte att det kanske skulle vara känsligt, men faktum är att de flesta av de indiska damerna gillade den och tyckte den var både klarsynt och viktig. Men som sagt, hårresande. Ska läsa färdigt snart.

    Tack också för tipset om 100listan. :) Kul idé. Såg att jag faktiskt har betat av en hel del, men verkligen inte allt. Fast allt är kanske inte helt lätt att få tag på heller. Tänker att det är nåt jag kan göra framöver när jag ska va väldigt ledig.. ;) Kram på dig

    SvaraRadera